Jakie są regulacje dotyczące łańcuchów śniegowych w Polsce i Europie?



łańcuchy śniegowe w europie

 Dotyczy pojazdów poruszających się po drogach Austrii.

Pojazdy Opony zimowe Łańcuchy
na wyposażeniu

Samochody osobowe (M1) 01.XI -15.IV
Warunki zimowe
01.XI -15.IV
Autobusy i busy (M2, M3) 01.XI -15.IV 01.XI -15.III
Pojazdy ciężarowe 01.XI -15.IV 01.XI -15.IV

   

Temat ten staje się niezwykle aktualny wówczas, gdy na drogach pojawia się warstwa śniegu, a pod nią skrywa się lód. Wszyscy to znamy, prawda? Takie warunki są niezwykle niebezpieczne, ale można w znacznym stopniu poprawić swoje poczucie bezpieczeństwa podczas pokonywania nawet bardzo długich tras. Zapewne wiele osób zastanawia się nad tym, jak dziś wygląda kwestia regulacji prawnych dotyczących stosowania łańcuchów śniegowych na kołach pojazdów – zarówno osobowych, jak i ciężarowych oraz autobusów. Sprawa prezentuje się następująco: kraje europejskie dzielą się pod tym względem trzy grupy:

  • takie, w których łańcuchy muszą znajdować się na wyposażeniu pojazdu
  • takie, w których łańcuchy muszą być na wyposażeniu pojazdu w warunkach zimowych
  • nie ma regulacji prawnych dotyczących łańcuchów śniegowych

Przyjrzyjmy się tej kwestii na podstawie Austrii. Tutaj samochody osobowe pomiędzy 1.11 a 15.04 muszą posiadać opony zimowe na wszystkich kołach pojazdu oraz łańcuchy na wyposażeniu w czasie, gdy panują warunki zimowe. W przypadku, gdy zamontowane są letnie opony, łańcuchy muszą być założone nie tylko w śnieżną pogodę, lecz nawet wówczas, kiedy nawierzchnia jest mokra w wyniku topnienia lodu czy śniegu. W przypadku pojazdów ciężarowych obowiązek zamontowania łańcuchów jest bezwzględny między 1.11 a 15.04 – nawet gdy warunki nie należą do typowo zimowych.

Warto podkreślić, że łańcuchy śniegowe stosowane na terenie Austrii muszą spełniać wymagania norm: ŐNORMV5117 albo ŐNORMV5119.

 

Łańcuchy śniegowe i związane z nimi zasady

Mamy dla Państwa szereg dobrych rad związanych z zakupem i montażem łańcuchów śniegowych – zachęcamy do zapoznania się z nimi, wszak każda z nich może się okazać poradą na wagę złota:

  1. Przede wszystkim nie zapominajmy o tym, by przeczytać starannie instrukcję obsługi. W przeciwnym razie bowiem może się okazać, iż łańcuchy zostały zamontowane nieprawidłowo, co skutkować będzie ryzykiem wypadku czy uszkodzeniem pojazdu.

  2. Podkreślmy wyraźnie, że nie możemy zakładać łańcuchów na kołach o innych rozmiarach niż te, które wskazano na opakowaniu.

  3. Warto poćwiczyć zakładanie śniegowych łańcuchów, zanim będzie to tak naprawdę konieczne. W ten sposób w sytuacji, kiedy opony będą miały kłopoty z właściwą przyczepnością, będziemy mogli bez najmniejszych problemów wykonać tę czynność w 21krótkim czasie.

  4. Łańcuchy nie mogą dotykać zawieszenia ani nadwozia pojazdu. Dlatego po ich pierwszym montażu upewnijmy się, czy zostały założone w sposób prawidłowy.

  5. Pamiętajmy, aby zawsze łańcuchy śniegowe montować wcześniej – nie wówczas, gdy auto zaczyna niebezpiecznie ślizgać się po powierzchni drogi, narażając nas na wypadek czy stłuczkę. Kierowca powinien posiadać swego rodzaju instynkt i przewidywać, że podczas pokonywania trasy łańcuchy owe mu się przydadzą.

  6. Łańcuchy śniegowe montowane są zawsze na osi napędowej. W przypadku, gdy posiadamy samochód z napędem na cztery koła, musimy starannie przeczytać zalecenia producenta i bezwzględnie się do nich stosować.

  7. Jeśli musimy pokonać długą trasę co jakiś czas sprawdzajmy, czy z łańcuchami śniegowymi jest wszystko w porządku i są prawidłowo założone. Wszak od ich stanu w dużej mierze zależy to, czy będziemy na drodze bezpieczni.

  8. Przestrzegamy przed zakładaniem tylko jednego łańcucha lub trzech. Zawsze trzeba montować je parami, w przeciwnym wypadku bowiem możemy uszkodzić poważnie układ napędowy; taka praktyka może również spowodować wypadek.

  9. Jaką prędkość powinno się zachować na drodze, która całkowicie pokryta jest śniegiem? Maksimum wynosi w tym przypadku 50 km/h, nie wolno tej wartości przekraczać, by nie spowodować wypadku, narażając na niebezpieczeństwo siebie, swoich pasażerów czy innych uczestników ruchu drogowego.

  10. Przyspieszanie pojazdem wyposażonym w łańcuchy śniegowe zawsze powinno być łagodne. Próba buksowania kołami może natomiast zakończyć się ich uszkodzeniem, a także zniszczeniem układu napędowego.

  11. Gdy nasz pojazd ma zamontowane łańcuchy śniegowe, powinniśmy poruszać się po warstwie śniegu. Gdy na drodze znajdują się również czarne koleiny, nie jeździjmy po nich.

  12. Kiedy po pokonaniu zaśnieżonej trasy nagle znajdziemy się na takiej, gdzie nawierzchnia jest odpowiednia, powinniśmy przystanąć i zdemontować łańcuchy. Dlaczego? Po pierwsze jazda po niezaśnieżonej powierzchni z nimi jest zabroniona, po drugie zaś łańcuchy bardzo szybko się w ten sposób zużywają, co zwykle skutkuje koniecznością zakupu kolejnych.

  13. Mamy znakomity sposób na wydłużenie żywotności śniegowych łańcuchów – wystarczy po prostu używać ich obustronnie. Każde założenie wiąże się w ten sposób z wywróceniem ich na drugą stronę.

  14. Gdy dojedziemy na miejsce i zdejmiemy łańcuchy, zalega na nich zapewne warstwa śniegu i brudu, należy ją zatem starannie wyczyścić, a produkt umieścić w opakowaniu, by był gotowy do kolejnego założenia.

  15. Jeśli ponad połowa średnicy ogniwa łańcucha jest starta, należy uznać, że produkt jest zużyty. Takich łańcuchów śniegowych nie należy już zakładać, jedyne wyjście to zakup nowych.

  16. Łańcuchy śniegowe montujmy jedynie na kołach, niedopuszczalne jest ich używanie w innych warunkach niż zimowe. Inne przeznaczenia tego produktu także nie wchodzą w grę.

  17. Gdy łańcuch śniegowy zepsuje się, należy do naprawy używać oryginalnych części zamiennych, wówczas jego działanie w żaden sposób się nie pogorszy.

 

Jak zakupić idealne łańcuchy śniegowe?

Kiedy klient dokonuje takiego zakupu po raz pierwszy, z pewnością ma w głowie wiele pytań, nad szeregiem kwestii się zastanawia, nie wie, jaki produkt najlepiej sprawdzi się w jego przypadku. Przygotowaliśmy zatem materiał, który stanowił będzie zbiór reguł obowiązujących podczas kupowania łańcuchów śniegowych.

W przypadku bardzo wielu rodzajów produktów liczy się marka. Nie inaczej jest z łańcuchami śniegowymi. Zdecydowanie radzimy wybierać te, które posiadają nazwę producenta. Egzemplarze typu no name to z całą pewnością kiepski wybór.

Z jakiego materiału powinny być wykonane dobre łańcuchy? Z całą pewnością godna polecenia jest tu stal stopowa, czyli niklowo-chromowo-manganowa.

Warto także sprawdzić, czy łańcuchy posiadają stosowne certyfikaty bezpieczeństwa. Zwracajmy uwagę na oznaczenia TÜV oraz Ö-Norm.

Możemy zdecydować się na wybór łańcuchów stworzonych z drutu cieńszego albo grubszego. Te pierwsze idealnie będą się sprawdzały w przypadku pojazdów z niskim zawieszeniem. Auta osobowe zwykle będą potrzebowały łańcuchów o grubości drutu 3,2 mm albo 3,55 mm. Wybór odpowiedniej grubości drutu także jest kwestią bardzo istotną.

Jakość utwardzenia ogniw również nie jest bez znaczenia. Warto zatem wybierać takie łańcuchy, które posiadają wysoką jakość owego utwardzenia. Przy okazji wyjaśniamy, że to obróbka cieplna wpływa na to, jakie uzyskujmy w rezultacie powierzchniowe utwardzenie.

Spotykamy krótkie oraz długie ogniwa łańcucha. Najwytrzymalsze są te egzemplarze, w których proporcja średnicy drutu i otworu ogniwa jest bardzo mała.

Siatka łańcucha powinna posiadać odpowiednią gęstość, w przeciwnym razie tak naprawdę niewiele on nam pomoże podczas jazdy w niesprzyjających warunkach atmosferycznych.

Jedne łańcuchy są zdecydowanie bardziej żywotne od innych. Dlaczego, na czym to polega? Otóż warto wybierać te, w których mamy czworokątne ogniwa. Dodatkowo warto, by miały one krawędzie po stronie zewnętrznej, w ten sposób będą w stanie zapewnić nam najwyższy stopień bezpieczeństwa na drodze.

Zwracajmy także uwagę na to, jaki kształt łańcuchy pozostawiają na śniegu, od niego także bowiem wiele zależy. Wyróżniamy kilka rodzajów łańcuchów:

  • rombowy ukośny

  • rombowy prosty

  • trójkątny

  • drabinkowy

Wersje drabinkowe nie są niestety godne polecenia, szereg krajów nawet nie uważa tych produktów za antypoślizgowe. Jeśli zaś chodzi o wersje trójkątne, wspaniale radzą sobie podczas pokonywania zakrętów. Zdecydowanie najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie zakup łańcuchów pozostawiających na śniegu kształt rombowy. Dlaczego? Mamy w ten sposób do czynienia ze znacznym zwiększeniem skuteczności hamowania, a także przekazywania napędu. Charakteryzuje je także spokojna, płynna praca.

Zapewne wiele osób zastanawia się, jak solidnie, bezpiecznie i szybko zamontować łańcuch śniegowy, kiedy nigdy wcześniej nie miało się z nim jakiejkolwiek styczności. Na naszym rynku dostępne są różne rodzaje tego produktu. Pierwszy z nich montuje się stacjonarnie, używając do tego celu kabla z pręta lub liny stalowej. Drugi to tak zwane łańcuchy najazdowe. Trzeci z typów montowany jest jedynie od zewnętrznej strony koła. Takim łańcuchem jest K-Summit. Tak naprawdę możemy zainstalować te łańcuchy w zaledwie trzech prostych krokach:

  • nasuwamy łańcuchy na koła

  • zaciskamy tuleję mocującą

  • dociągamy dźwignię

W ten prosty sposób jesteśmy już dostatecznie przygotowani do tego, by ruszać w podróż po zaśnieżonych drogach, zwiększając w bardzo znacznym stopniu swoje poczucie bezpieczeństwa i komfortu.

Warto także podkreślić, że niektóre łańcuchy są samonapinające się, inne zaś trzeba dociągać samodzielnie po przejechaniu fragmentu trasy. Nie da się więc ukryć, iż to pierwsze rozwiązanie jest znacznie wygodniejsze dla kierowcy, umożliwia mu bowiem płynną i spokojną jazdę bez konieczności ponownego zajmowania się łańcuchami śniegowymi, które zamontował. Przykłady samonapinających łańcuchów to Konig CG czy Konig CS.

Nie zapominajmy o tym, by wybierać wyłącznie takie łańcuchy, które będą chroniły felgi samochodu (zwłaszcza te aluminiowe) przed zniszczeniem.

Pozostaje jeszcze kwestia szybkiego demontażu łańcucha. Zdecydowanie polecamy wybieranie tych egzemplarzy, które posiadają innowacyjne mechanizmy umożliwiające szybkie rozpięcie łańcucha. W ten sposób unikniemy brudzenia rąk, a przy okazji wygenerujemy nieco oszczędności czasowych.

Boxcars to sklep prowadzony z wielką pasją i zaangażowaniem. Nie pracują u nas ludzie przypadkowi, a jedynie tacy, dla których akcesoria samochodowe to wielka pasja. Każdego dnia dokładamy wszelkich starań, aby każdemu z Klientów zaoferować produkty najlepszej jakości – w zależności od jego indywidualnych preferencji oraz potrzeb. Nikogo nie pozostawiamy bez fachowej pomocy i specjalistycznej porady. Śmiało możemy bowiem powiedzieć, że o akcesoriach samochodowych wiemy wszystko!

Jednak nie spoczywamy na laurach, każdego dnia poszerzamy swoją wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne. Bez fałszywej skromności powiedzieć możemy, że konkurencję pozostawiliśmy już daleko w tyle, a nasze doświadczenie udało nam się przekuć w wielki sukces. W naszym asortymencie każdy znajdzie coś dla siebie – akcesoria oraz bagażniki Thule, Kamei, Whispbaroraz inne. Współpracujemy jedynie z najlepszymi producentami, takimi, którzy cieszą się na rynku sławą oraz renomą oraz mają produkty w pełni bezpieczne, funkcjonalne i godne zaufania.

Praca jest dla nas jednocześnie wielką pasją, warto przekonać się o tym już dziś. Miła i fachowa obsługa, szybka realizacja zamówienia, uprzejmość i zaangażowanie pracowników – to Boxcars! Produkty z naszego asortymentu stanowią bowiem idealny mariaż najwyższej jakości wykonania i przystępnej ceny, zapraszamy!

 

jak założyć łańcuchy sniegowe

 

 

spis aut i łańcuchów śniegowych