Jak dobrać odpowiednie łańcuchy śniegowe do samochodu?

13-11-2020

Zimą sytuacja na drogach dyktowana jest przede wszystkim przez pogodę. W miastach służby porządkowe dbają o przejezdność ulic, jednak w terenach słabiej zabudowanych zalegające warstwy śniegu oraz gołoledź znacznie utrudniają prowadzenie pojazdów i wymagają od kierowców dużej ostrożności. Wielu właścicieli samochodów nie czeka do ostatniej chwili i już jesienią wymienia opony na zestaw zimowy, może się jednak okazać, że to nie wystarczy, by poradzić sobie z trudnymi warunkami. W takich sytuacjach konieczne będzie zamontowanie łańcuchów śniegowych. Mają one formę metalowych siatek o wzorze rombowym symetrycznym lub asymetrycznym. Ten drugi rodzaj poprawia trakcję i przyczepność w trakcie pokonywania zakrętów. Montaż łańcuchów zalecany jest na kołach osi napędowych. Ich najważniejszą funkcją jest poprawa przyczepności opon oraz zapobieganie utracie kontroli nad pojazdem w czasie poślizgu.

W Norwegii, Austrii oraz części państw bałkańskich łańcuchy śniegowe są obowiązkowym elementem wyposażenia, który powinien zawsze znajdować się w aucie. W Polsce, podobnie jak w większości krajów Europy Zachodniej, nakaz ten obowiązuje tylko w miesiącach zimowych.

Dobór łańcuchów śniegowych nie powinien być przypadkowy - niedopasowane zabezpieczenia nie tylko nie będą w stanie pełnić swojej funkcji, ale również mogą wyrządzić sporo kosztownych szkód. Z myślą o osobach, które rozważają ich zakup przygotowaliśmy kilka wskazówek, jak właściwie dobierać łańcuchy do auta.

Czy w moim samochodzie można w ogóle montować łańcuchy?

Odpowiedź na to pytanie powinna być pierwszym kryterium podczas kupowania zimowych zabezpieczeń, jak się bowiem okazuje lista marek, które nie dają takiej możliwości jest dość długa. Niewystarczająca ilość miejsca pomiędzy wewnętrzną stroną opony a zawieszeniem lub niestandardowe wymiary ogumienia i felg stanowią najczęstsze przeciwwskazanie do montowania tradycyjnych łańcuchów śniegowych. Informacji o tym, czy w pojeździe można w ogóle je zastosować powinno się szukać w jego instrukcji obsługi - bardzo często będą tam wskazane konkretne parametry dopuszczalnych zabezpieczeń oraz grubości ogniw, jakie można stosować (zazwyczaj zawiera się ona w przedziale od 7 do 16mm). Z racji tego, iż łańcuchy powinno się zakładać na koła, na które przenoszony jest napęd, trzeba zastanowić się również, czy w przypadku posiadanego auta wystarczy zakup dwóch czy potrzebny będzie komplet czterech.

Łańcuchy śniegowe - kluczowe parametry

Najważniejszym kryterium, jakie należy wziąć pod uwagę przy zakupie zabezpieczeń, jest rozmiar opony, a także marka i model naszego samochodu. Dane dla konkretnego pojazdu można znaleźć w ustandaryzowanych katalogach lub instrukcji samochodu, warto jednak upewnić się, że pokrywają się one ze stanem rzeczywistym, zwłaszcza jeśli w międzyczasie dokonywana była wymiana ogumienia. Niektórzy producenci łańcuchów zakładają pewną tolerancję swoich wyrobów, dzięki czemu ten sam model można montować na kilku różnych rozmiarach opon.

Dostępne na rynku zabezpieczenia różnić będą się konstrukcją i wykorzystanym materiałem. Największą popularnością cieszą się klasyczne łańcuchy stalowe, często jednak spotkać można warianty tekstylne czy przypominające nieco pająka modele z adapterem na felgę, takie jak Konig K-Summit. Mają one mniejszy prześwit, co znacząco minimalizuje prawdopodobieństwo uszkodzenia samochodu i zawieszenia. Ważnym czynnikiem będzie również cena - droższe wersje wyposażone są często w praktyczne udogodnienia, takie jak napinacze lub mechanizmy ułatwiające wygodne rozpinanie lub zewnętrzny montaż.