Jak przygotować się do przewozu e-bika?

24-05-2022

Wybierasz się na wczasy z jednośladem, a może jedynie krótki wypad rowerowy na weekend? Jeśli jesteś właścicielem elektryka, to z pewnością zastanawiasz się, jak przygotować się do przewozu e-bike'a. Na dachu czy na haku? Jaki model wybrać? Na co jeszcze zwrócić uwagę? Niestety z względu na wagę przewożenie rowerów elektrycznych na dachu nie jest polecane i żaden uchwyt rowerowy mocowany na dachu nie jest przewidziany do rowerów elektrycznych. Dodatkowo bateria umiejscowiona w ramie rowery uniemożliwi solidne chwytanie takiego roweru za ramę.

Na dach czy na hak?

Do wyboru masz bagażniki mocowane na hak. W przypadku mocowania e-rowerów problem dźwigania wysoko na dach zostaje wyeliminowany. Rowery mocujemy na wysokości kolan dodatkowo jadą one w tunelu aerodynamicznym za samochodem. Przy takim rozwiązaniu nasz pojazd dużo mniej spali paliwa. Istotną cecha na jaką należy zwrócić uwagę przy wyborze platformy na hak pod e-bike jest odległość miedzy rowerami. Standardowe rowery są nieco węższe w stosunku do e-bikeów czyli wybieramy z jak największym odstępem między rowerami najlepiej 21-25 cm. Przydatnym gadżetem oferowanym do tego typu produktów są rampy najazdowe aby nie dźwigać rowerów tylko łagodnie nimi wjechać na bagażnik mocowany na hak. Warto zwrócić uwagę na szerokość opon. Niektóre bagażniki przewidziane są tylko do E-bików trekingówych dla przykłady Thule Europower, natomiast do ropwerów z szerszą oponą dobrym rozwiązaniem jest Yakima FoldClick, Thule Velospace lub Thule Easyfold.

Liczba rowerów

Aspekt, na który trzeba zwrócić uwagę to przede wszystkim liczba jednośladów, które będą przewożone. Popularnym rozwiązaniem jest wybór największych modeli stworzonych z myślą o transporcie 4 rowerów. Niemniej jednak obecnie żaden bagażnik nie jest przystosowany do przewozu 4 e-bików, jeśli zamierzasz przewozić ze sobą 4 e-bike'ów na raz, to jest to bezsensowny zakup. Główną przeszkodą jest masa rowerów. Obecnie bagażniki mają nośność 60-67 kg, co pozwala na zabranie trzech rowerów elektrycznych. Ponieważ producenci bagażników napiszą wszystko aby sprzedać swój produkt warto zwróć uwagę na konstrukcję bagażnika z jakich profili jest zrobiona i czy na pewno podoła ciężkim rowerom. Istotnym elementem jest pałąk do którego mocujemy rowery. Im jest on szerszy i wyższy tym łatwiej nam jest złapać rower za ramę, dobrym przykładem jest Thule Velospace.

Waga ma znaczenie

To niezwykle ważny parametr techniczny, który trzeba wziąć pod uwagę. Standardowy udźwig na 4 rowery wynosi 60 kg. Średnia waga jednego tradycyjnego jednośladu wynosi ok. 9-15 kg, co nie stanowi problemu. Natomiast w przypadku elektryków konieczne jest już ważenie. Istotne, by nie przekroczyć wagi zalecanej przez producenta. By nieco obniżyć wagę e-bike'a i zmniejszyć obciążenie, wyjmij baterię. Możesz wybrać także uniwersalne rozwiązanie. Przykładowo, produkty firm Thule i Yakima to wszechstronne bagażniki przystosowane do przewozu elektryków czy rowerów z szerokimi oponami.

Udogodnienia - funkcja uchylania bagażnika

Produkty Thule i Yakima dodatkowo posiadają funkcję uchylania bagażnika. To bardzo praktyczne rozwiązanie, które umożliwia otworzenie bagażnika bez konieczności zdejmowania roweru.

Ostatnie przygotowania

Pamiętaj, by jeszcze przed montażem mocowania dobrze oczyścić i odtłuścić kulę haka. Produkty firm Thule i Yakima oraz innych renomowanych producentów są bardzo proste i intuicyjne w montażu. Yakima posiada inteligentny system samostabilizujący, który znacznie ułatwia użytkowanie i zapewnia optymalne mocowanie na kuli haka. Następnie, upewnij się, że Twój zamontowany jednoślad nie przekracza szerokości pojazdu po obu stronach o więcej niż 20 cm. Ważnym elementem jest tablica rejestracyjna umieszczona na bagażniku rowerowym. Po tablice należy udać się do wydziału komunikacji, przed wyjazdem na wakacje warto uwzględnić, że takiej tablicy nie otrzymamy od ręki. Najczęściej czas oczekiwania to 14 dni. Każda inna tablica naraża nas na mandat podczas kontroli drogowej.