Jeśli chodzi o łańcuchy śniegowe, ile razy słyszeliśmy o łańcuchach 7 mm, 9 mm, 12 mm, 16 mm... ale właściwie to wskazują te liczby?
Tekst opisuje różne modele łańcuchów śniegowych marki Konig, podkreślając znaczenie grubości łańcucha (np. 7mm, 9mm, 12mm) i uniesienia dynamicznego, które wpływają na dopasowanie i skuteczność łańcuchów w zależności od konstrukcji pojazdu. Konig oferuje innowacyjne rozwiązania, które minimalizują interferencję z nadkolami, poprawiają trakcję i komfort jazdy, szczególnie w nowoczesnych pojazdach z ograniczoną przestrzenią na montaż łańcuchów. Dla łatwiejszego wyboru odpowiednich łańcuchów, Konig udostępnia konfigurator online, który sugeruje produkty zgodne z rozmiarem opony i specyfikacjami pojazdu.
Jeśli chodzi o łańcuchy śniegowe, ile razy słyszeliśmy o łańcuchach 7mm, 9 mm, 12 mm, 16 mm... ale właściwie to co wskazują te liczby? Wybierając łańcuchy śniegowe, oprócz wielu funkcji, warto zwrócić uwagę na grubość łańcucha (np. 7mm, 9mm, 12mm itp.).
W języku potocznym, "milimetry" łańcucha oznaczają statyczne zajęcie przestrzeni przez łańcuchy śniegowe , czyli ile miejsca zajmuje grubość łańcucha w wrażliwych obszarach koła (np. łuk nadkola lub system zawieszenia). To zajęcie wskazuje na grubość w mm łańcucha zamontowanego na kole nieruchomym, co jest wartością teoretyczną, ponieważ w zależności od konstrukcji i zastosowanych rozwiązań technicznych, łańcuch może zachowywać się dynamicznie i mieć inną grubość podczas jazdy.
Przykłady z gamy produktów König:
- Konig Reflex Edge: Wykonany z ogniw 7mm, bieżnik skręcony i połączenia o niskim profilu. Idealne rozwiązanie dla samochodów z ograniczeniami w montażu łańcuchów.
- Konig K-Summit: Działa tylko po zewnętrznej stronie opony, nie wchodzi w kontakt z wewnętrznymi elementami łuku nadkola.
- Konig K-Slim: Każdy element tego łańcucha jest zaprojektowany, aby zajmować jak najmniej miejsca.
- Konig CB-7: Łańcuch śniegowy z cieńszymi elementami (ogniwa 7mm), które umożliwiają jego zastosowanie w pojazdach z małą przestrzenią w łuku nadkola.
- Konig CG-9: Łańcuch śniegowy o 9 mm wewnętrznej przestrzeni z automatycznym napinaniem, zapewniający doskonały komfort jazdy. System Konig ATC (Active Tensioning and Centering) samodzielnie zarządza napinaniem i centrowaniem łańcucha podczas jazdy.
- Konig CB-12: Łańcuch śniegowy dla samochodów bez problemów z przestrzenią w łuku nadkola. Wyposażony w system montażu od dołu z elastycznym kablem przechodzącym za kołem. Po zamontowaniu łańcucha na oponie, po krótkiej jeździe z niską prędkością, CB-12 wymaga dodatkowego zatrzymania w celu ponownego napięcia łańcucha.
- König XD-16: 16mm wewnętrznej przestrzeni, tradycyjny, solidny i wydajny: idealne rozwiązanie dla SUV-ów, vanów i pick-upów. System ręcznego napinania z urządzeniem mikroregulacyjnym dla precyzyjnego i niezawodnego dopasowania.
Podczas jazdy, rotacja koła powoduje, że każdy zamontowany na nim urządzenie przeciwśnieżne jest poddane sile odśrodkowej, która unosi łańcuch z bieżnika opony, tworząc tzw. uniesienie dynamiczne. Jest ono ogólnie proporcjonalne do wagi bieżnika łańcucha i prędkości pojazdu.
Normy Ö-Norm V5117 i EN 16662-1:2020 określają, że dodatkowe urządzenie przeciwśnieżne, takie jak łańcuchy śniegowe, powinno unosić się maksymalnie o 25 mm przy prędkości 50 km/h.
Łańcuchy śniegowe Konig mają mniejsze uniesienie, np. łańcuch K-Slim ma 7 mm statycznego zajęcia i 8 mm uniesienia dynamicznego. Łańcuch CG-9 ma 9 mm statycznego zajęcia i 9 mm uniesienia dynamicznego, a łańcuch XG-12 Pro ma 12 mm statycznego zajęcia i 10 mm uniesienia dynamicznego.
Zgodnie z normą Ö-Norm V5117, maksymalne uniesienie dynamiczne odnosi się do całkowitej przestrzeni zajmowanej przez łańcuch, gdy pojazd jest w ruchu, obejmując wysokość, szerokość i grubość.
Warto zwrócić uwagę na trend projektowania pojazdów, który jest w ciągłej ewolucji, napędzany innowacjami technologicznymi i większą troską o środowisko. Pojazdy są wyposażane w coraz szersze opony i felgi o większej średnicy, bardziej zaawansowane systemy zawieszenia, co prowadzi do ograniczonej przestrzeni na montaż łańcuchów. Dlatego Konig opracował techniczne rozwiązania, które zapewniają znacznie mniejsze uniesienie dynamiczne niż standard wymagany przez przepisy.
Zmniejszone uniesienie dynamiczne sprawia, że łańcuch śniegowy lepiej przylega do opony, zapobiegając powstawaniu interferencji z częściami łuku nadkola pojazdu i zapewniając stabilność. Zmniejszenie uniesienia dynamicznego pozwala łańcuchom na stały kontakt z nawierzchnią, poprawiając trakcję i manewrowość pojazdu oraz zapewniając maksymalne bezpieczeństwo na zaśnieżonych drogach.
Poprawia się również komfort jazdy, ponieważ zmniejszone uniesienie dynamiczne minimalizuje wpływ na zawieszenie, czyniąc pojazd bardziej stabilnym i komfortowym.
Nowoczesne pojazdy są testowane przez nas, aby stale aktualizować nasz konfigurator internetowy, który sugeruje odpowiednie łańcuchy do pojazdów, oferując użytkownikowi gamę produktów kompatybilnych z jego samochodem.
W gamie Konig dla samochodów osobowych znajdują się m.in.:
- Konig Reflex Edge: Skręcone ogniwa tworzące grupy przyczepności Reflex Edge zwiększają punkty kontaktu z podłożem w porównaniu do tradycyjnych ogniw liniowych, jednocześnie minimalizując grubość łańcucha. Nie mówimy o połączeniach o niskim profilu, płaskim ataku przez łuk wewnętrzny i Reflex Box, który jest jedynym automatycznym urządzeniem napinającym, zdolnym do napinania łańcucha w każdej jego części, zarówno po stronie zewnętrznej, jak i wewnętrznej.
- Konig K-Summit: Aktywne elementy napinające łańcucha ograniczają uniesienie dynamiczne, umożliwiając łańcuchowi idealne dopasowanie do opon o różnych profilach i poziomach zużycia, pozostając super przyczepnym do bieżnika opony w warunkach dynamicznych.
- Konig K-Slim: Łańcuch zaprojektowany, aby pozostać super przyczepnym do opony w warunkach dynamicznych.
Konig oferuje pełną gamę łańcuchów śniegowych, w tym produkty kompatybilne z nadkolami o znacznie ograniczonej przestrzeni, przeznaczone również dla crossoverów i SUV-ów charakteryzujących się coraz większymi rozmiarami kół i zmniejszonymi nadkolami. W takich przypadkach, stosowanie łańcuchów bez kontrolowanego zachowania dynamicznego może powodować uszkodzenia samochodu , zawieszenia poprzez zawadzenie łańcucha o elementy nadkola.
Na przykład:
- Reflex Cross: Rewolucyjny łańcuch śniegowy, 9mm, najłatwiejszy do zamontowania, specjalnie opracowany dla crossoverów i kompaktowych SUV-ów. Projekt Reflex Cross zakłada użycie sztywnego łuku z harmonijnego stali zamiast bocznych łańcuchów, sprzyjając obecności łańcucha na barku opony, a nie na obręczy.
- XG Cross: Komfortowy, kompaktowy i skuteczny: idealne rozwiązanie dla kompaktowego SUV-a i crossovera z 9 mm wewnętrznej przestrzeni, wzór bieżnika składający się z ogniw o niskim profilu i systemu z trzema spawanymi prętami. System König ATC (Active Tensioning and Centering) samodzielnie zarządza napinaniem i centrowaniem łańcucha podczas jazdy.
Teraz pozostaje tylko wybrać model łańcucha najbardziej odpowiadający Twoim potrzebom. Jak go wybrać? Dzięki Konfiguratorowi, który proponuje listę łańcuchów śniegowych kompatybilnych nie tylko z rozmiarem opony, ale także z technicznymi cechami i wolną przestrzenią w nadkolu pojazdu wyposażonego w dany rozmiar opony.
Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na temat najbardziej odpowiednich łańcuchów śniegowych dla Twojego pojazdu, możesz skontaktować się z nami przez e-mail, telefon oraz nasze kanały społecznościowe. Możesz także znaleźć łańcuchy śniegowe Konig , odwiedzając stronę